Vedtak 138/20
Søknad om unntak fra plikten til å opprette bedriftsforsamling etter allmennaksjeloven 6-35 (1) jf. representasjonsforskriften § 46 (1).
Beskrivelse
Søknad om unntak fra plikten til å opprette bedriftsforsamling etter allmennaksjeloven § 6-35 (1) jf. representasjonsforskriften § 46 (1). Nemnda innvilget søknaden om unntak fra plikten etter allmennaksjeloven § 6-35 til å opprette bedriftsforsamling.
Saken gjaldt to fusjonerte selskaper med mer enn 200 ansatte hvor ASA var det overtakende selskapet. Selskap AS hadde unntak fra opprettelse av Bedriftsforsamling etter vedtak i Bedriftsdemokratinemnda fra 2008 se vedtak BDN-200704908.
Nemnda vektla flere momenter i avgjørelsen:
- at opprettelse av bedriftsforsamling i samsvar med allmennaksjeloven § 6-35 (1) ville vært uhensiktsmessig for gjennomføringen av de ansattes rett til representasjon i ASA, jf representasjonsforskriften § 46.
- at de ansatte i ASA, ved at det gis dispensasjon fra plikten til å opprette bedriftsforsamling etter allmennaksjeloven § 6-4 (3), vil ha krav på utvidet styrerepresentasjon i konsernstyret med tre representanter valgt av og blant de ansatte, og at de ansatte med dette fikk en utvidet representasjon i organet som utøver den reelle styringen i selskapet.
- at ordningen med ikke å ha bedriftsforsamling i AS hadde fungert tilfredsstillende i 12 år.
- at det ved avstemninger rundt bedriftsdemokratiske spørsmål i AS generelt hadde vært en lav deltakelse blant de ansatte, og mener dette tyder på at det i likhet med i 2008 er en overvekt av de ansatte som i alle fall ikke er misfornøyd med gjeldende ordning.
- at det var ingen i de 12 årene med ordningen, som har søkt om å avvikle gjeldende ordningen, jf. representasjonsforskriften § 47 (2).
- Nemnda la også vekt på at søknaden er støttet av de lokale fagforeningene i selskapet, som til sammen representerer 39 prosent av de ansatte.
Til slutt ble det vektlagt at dersom AS hadde vært overtakende selskap i fusjonen, og ikke som nå ASA, ville Bedriftsdemokratinemndas vedtak fra 2008 formelt sett også vært gjeldende. Det hadde derfor fremstått som tilfeldig dersom nemnda nå skulle kommet til at det forelå grunnlag for å gjøre unntak fra reglene i aksjeloven eller allmennaksjeloven om ansattes rett til representasjon i styrende organer, eller reglene i representasjonsforskriften.